Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Reaguj, gdy niepełnoletni kupuje alkohol!

Data publikacji 20.08.2011

„Pozory mylą, dowód nie” - pod takim hasłem Komenda Główna Policji i Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie od 2009 r. realizują kampanię edukacyjną, której zadaniem jest ograniczenie sprzedaży alkoholu małoletnim. Wszyscy obywatele mogą włączyć się w tę akcję. Pamiętajmy, jeśli mamy uzasadnione podejrzenie, że osoba kupująca alkohol może być nieletnia, poinformujmy o tym sprzedawcę.

Celem realizowanej od 2009 roku kampanii „Pozory mylą, dowód nie” jest zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd nie oznacza pełnoletniości upoważniającej do zakupu napojów alkoholowych.

Jak wynika z policyjnych statystyk, od dwóch lat liczba ujawnionych nietrzeźwych osób do 18 roku życia spada, przy czym w 2010 r. był to spadek znaczący – o 22% w stosunku do 2009 r. Podobnie rzecz ma się w przypadku liczby nieletnich dowiezionych przez Policję do izb wytrzeźwień. Należy też zwrócić uwagę na to, że stan nietrzeźwości u osób niepełnoletnich szczególnie sprzyja wzrostowi agresywności i jest źródłem zachowań patologicznych. Ogółem w 2010 r. 51 163 nieletnich (do 17 r. życia) było podejrzanych o popełnienie czynów karalnych, w tym m.in. bójek, pobić, kradzieży, rozbojów, czynów z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, ale także najcięższych, jak zabójstwa i zgwałcenia. Z policyjnych danych wynika, że wśród nieletnich sprawców czynów karalnych w 2010 r. na 15 828, u których wykonano badanie stanu trzeźwości, ponad 2 300 z nich było pod wpływem alkoholu, co stanowi prawie 15%. Statystycznie oznacza to, że 15 nieletnich sprawców na każde 100 przebadanych znajdowało się pod wpływem alkoholu.

Spożywanie alkoholu przez niepełnoletnich wiążą się niestety z łatwym dostępem osób do alkoholu w sklepach i nieprzestrzeganie przez sprzedawców ustawowych zakazów w tym względzie. Dotychczasowe działania zaowocowały pozytywnymi zmianami w świadomości sprzedawców i właścicieli sklepów. Tegoroczna edycja polega na zaangażowaniu w akcję instytucji samorządowych i organizacji lokalnych. To właśnie przede wszystkim one powinny działać na rzecz zwrócenia uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd nie upoważnia do zakupu napojów alkoholowych.
 

kgp/ds

Powrót na górę strony