Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

PAMIĘTAJ! "POLICJA NIE ŻĄDA PIENIĘDZY, NIE INFORMUJE O PROWADZONEJ AKCJI!" TO DZWONIĄ OSZUŚCI!

Data publikacji 29.07.2020

Legionowscy policjanci apelują, w szczególności do osób starszych o ostrożność w kontaktach telefonicznych, zwłaszcza gdy osoba po drugiej stronie słuchawki chce od nas pieniędzy. Pamiętajmy, że nie należy wierzyć w historie, które ktoś opowiada nam przez telefon. Ofiarą manipulacji oszustów padła wczoraj 77-letnia mieszkanka Legionowa. Kobieta wierząc, że rozmawia najpierw z policjantem, a potem z prokuratorem oddała oszustom 60 tys. złotych.

Pomimo prowadzonych działań profilaktycznych ze strony Policji, starsze osoby nadal padają ofiarami oszustów, którzy nakłaniają seniorów do przekazania im swoich oszczędności. Od początku lipca br. na terenie powiatu legionowskiego, w ten sposób oszukano czworo seniorów. Pokrzywdzeni oszustom łącznie przekazali 116 tys. złotych

Mechanizm działania sprawców jest zawsze podobny. Z seniorem, za pośrednictwem telefonu stacjonarnego, kontaktuje się oszust. Mężczyzna bądź kobieta podaje się za pracownika np. zus-u, poczty, banku, administracji, Następnie próbuje uzyskać informacje na temat miejsca zamieszkania seniora oraz poznania jego stanu majątkowego. Na tym rozmowa się kończy. Po chwili do starszej osoby dzwoni inny rozmówca – rzekomy policjant CBŚP czy prokurator i informuje, że ich oszczędności są zagrożone, albo niezbędne są do przeprowadzenia akcji policyjnej. Fałszywy policjant czy prokurator prosi o przelanie pieniędzy na „bezpieczne” konto, spakowanie gotówki do torby i wyrzucenie jej przez okno lub spakowanie w kopertę oszczędności i biżuterii oraz pozostawienie jej w umówionym miejscu – z którego mają zostać odebrane przez rzekomego policjanta. Oszuści dla zapewnienia sobie kontroli nad poczynaniami seniora pozostają z nim w stałym kontakcie telefonicznym, gdyż wiedzą wtedy co dzieje się w bezpośrednim otoczeniu ofiary. Po przekazaniu lub wyrzuceniu pieniędzy przez starszą osobę, oszust próbuje utwierdzić pokrzywdzonego, że ten niebawem odzyska całą skradzioną kwotę. Działanie to ma na celu opóźnić moment zgłoszenia przestępstwa. Oczywiście po uzyskaniu korzyści majątkowej sprawca znika bez śladu. Wtedy następuje moment refleksji, któremu towarzyszy powiadomienie prawdziwych policjantów.

Przestępcy, którzy oszukują seniorów są bezwzględni i bardzo często po wyłudzeniu oszczędności życia, proszą pokrzywdzonych o wzięcie kredytu i przekazanie uzyskanej w ten sposób dodatkowej sumy pieniędzy oszustowi. W rozmowach telefonicznych przestępcy są bardzo przekonujący. Często proszą o zachowanie tajemnicy, gdyż takiej poufności wymaga prowadzona rzekomo „akcja policyjna”. Co ważne, oszukiwana osoba często dla potwierdzenia tożsamości oszusta jako prawdziwego policjanta, proszona jest o wybranie numeru alarmowego policji. Taki ponowny wybór telefonu następuję zazwyczaj bez uprzedniego rozłączenia się z poprzednim rozmówcą. W efekcie oszust przekazuje słuchawkę drugiej osobie, która utwierdza w będzie seniora, że jego rozmówca jest funkcjonariuszem.

Jeżeli odebrali Państwo podejrzany telefon z prośbą o pożyczkę czy przekazanie pieniędzy prosimy pamiętać o środkach ostrożności:

  • Nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewać pieniędzy na wskazane konto bankowe czy też za pomocą tzw. „szybkiego przelewu”,
  • Nie działać w pośpiechu i  nie podejmować od razu pieniędzy z banku,
  • Poradzić się znajomych, sąsiadów, rodziny,
  • Jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza Policji i żąda od nas pieniędzy, rozłączyć rozmowę, zadzwonić pod bezpłatny numer 112 i natychmiast poinformować o takiej sytuacji lub osobiście zgłosić się do najbliższej jednostki Policji.

Pamiętajmy, że POLICJANCI nigdy i pod żadnym pozorem nie zwracają się z prośbą o przekazanie jakichkolwiek kwot pieniędzy. Tego rodzaju sytuacje są dowodem na to, że mamy do czynienia z oszustami.

Zwracamy się też z apelem, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Powrót na górę strony