Bezpieczni w sieci
Policjantka na zaproszenie odwiedziła uczniów Gimnazjum im. Orła Białego w Chotomowie. Spotkanie zorganizowane zostało z okazji obchodzonego miesiąca bezpiecznego Internetu. 250 uczniów dowiedziało się jak prawidłowo i bez narażania się na przykre konsekwencje korzystać z sieci.
Policjantka przedstawiła prezentację multimedialną, z której uczniowie dowiedzieli się, jak uchronić siebie przed zagrożeniami płynącymi z użytkowania sieci oraz jak czuć się w niej bezpiecznym.
Internet jest wspaniałym wynalazkiem; skarbnicą wiedzy, narzędziem komunikacji, edukacji i zabawy, pozwala poznać ludzi z całego świata, a przede wszystkim ułatwia naukę i pracę. Jednak podobnie jak w prawdziwym świecie, również w Internecie na dzieci i młodzież mogą czyhać różne zagrożenia.
Oto rady legionowskich policjantów:
- Unikaj podawania swoich danych osobowych na stronach, co do których nie masz pewności – posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
- Nigdy nie podawaj informacji o sobie (numeru telefonu, adresu zamieszkania, nazwy szkoły) osobom poznanym w Internecie. Nie możesz mieć pewności, z kim naprawdę rozmawiasz - czy ktoś, kto podaje się za twojego rówieśnika, w rzeczywistości nie ma wobec Ciebie złych zamiarów.
- Nigdy nie wysyłaj nieznajomym swoich zdjęć, nie wiesz do kogo one trafią.
- Nie zwierzaj się nieznajomym w sieci.
- Nie otwieraj maili od nieznanych osób.
- Pamiętaj, że nie wszystkie informacje, które znajdziesz w Internecie muszą być prawdziwe.
- Jeśli cokolwiek Cię zaniepokoi, przestraszy czy zawstydzi, powiedz o tym komuś dorosłemu.
- Jeżeli chcesz coś kupić przez Internet, zawsze skonsultuj się z rodzicami.
- Nigdy nie podawaj numeru karty kredytowej, nie wypełniaj internetowych formularzy bez wiedzy i zgody rodziców.
Młodzież, która chciałaby zapoznać się z problematyką „Bezpieczeństwa w sieci” może odwiedzić strony:
www.sieciaki.pl – serwis dla dzieci 9-14 lat mający na celu edukację najmłodszych internautów w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci.
Projekt ten jest realizowany przez Fundację Dzieci Niczyje w ramach programu Saferinternet.pl.
www.necio.pl – serwis o bezpieczeństwie online przeznaczony dla najmłodszych dzieci.
www.cyberprzemoc.pl – strona dla młodzieży poświęcona problemowi przemocy rówieśniczej w Internecie. Można tam znaleźć przekazy reklamowe oraz materiały multimedialne dotyczące przemocy rówieśniczej w sieci, zasady bezpieczeństwa i informacje o tym, jak reagować na cyberprzemoc
www.321internet.pl – serwis dziecięcy projektu Fundacji Dzieci Niczyje i Microsoft S.A. poruszający temat bezpieczeństwa młodych internautów.
Wszystkim rodzicom i pedagogom , którzy chcieliby dowiedzieć się więcej na temat niebezpieczeństw czyhających na dzieci w Internecie oraz tych, którzy chcieliby poznać skuteczne metody wyeliminowania zagrożeń, polecamy strony:
www.dzieckowsieci.fdn.pl – strona programu „Dziecko w sieci”, skoncentrowanego na ochronie dzieci i młodzieży przed internetowymi zagrożeniami realizowanego przez Fundację Dzieci Niczyje.
www.saferinternet.pl – oficjalna strona projektu Komisji Europejskiej, realizowanego w Polsce przez Konsorcjum Fundację Dzieci Niczyje i Naukową Akademicką Sieć Komputerową.
www.helpline.org.pl - strona projektu helpline.org.pl zajmującego się pomocą dzieciom i młodzieży w sytuacji zagrożenia w Internecie. Strona ta jest skierowana do dzieci, młodzieży, rodziców i profesjonalistów.
www.fdn.pl – oficjalna strona Fundacji Dzieci Niczyje.
www.dbi.pl – serwis poświęcony tematyce obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu.
www.fdn.pl/kursy – platforma e-learning programu „Dziecko w Sieci”.
www.dyzurnet.pl – serwis internetowy, który przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści znalezionych w Internecie.
Nielegalne treści można zgłaszać na Dyzurnet.pl za pomocą formularza na www.dyzurnet.pl lub nagrywając wiadomość pod numerem 0801 615 005.
Najpierw obowiązki- potem komputer. Sieć może być dla uczniów doskonałym miejscem do nauki, rozrywki i rozmów z przyjaciółmi. Nie może jednak stać się całym życiem. Należy mieć zainteresowania również poza Internetem.
ek